Mittwoch, 8. August 2012

Auswendiglernen

Heute vormittag hatten wir das Thema Kinder und Lesen. Und wie es der Zufall wollte, fand sich auf der Seite des City-Journals ein "Classic" aus dem Jahr 2004, der sich ebenfalls mit Kindern und Literatur beschäftigt, allerdings nicht mit dem Lesen, sondern mit dem Auswendiglernen.

In every epoch of Western history we find educators insisting that their pupils serve an apprenticeship in the work of masters of poetry and rhetoric. (...) The progressives’ efforts to discredit the older techniques are not yet finished. The most recent challenge to recitation and memorization exercises comes from a theory known as “constructivism,” the latest fad among progressive educators. Based on the work of Swiss developmental psychologist Jean Piaget, constructivism rests on the belief that objective knowledge does not exist; students must therefore “construct knowledge for themselves.” (...) The literary culture at the heart of these exercises in memorization, by contrast, is a record of how men and women have, in various times and places, struggled to understand themselves and make sense of their natures. Such culture does not repress or enslave: it enlarges and strengthens and frees.
Überflüssig zu erwähnen, daß die heutige junge Generation eben andere "Dichtung" auswendiglernt, z.B. Rap-Texte. Damit mag man auf dem Schulhof punkten können, aber fürs Leben sind andere Gedichte hilfreicher. Die grauen Zellen trainiert man auf diese Weise ebenfalls. Und nicht zu unterschätzen: Auswendiglernen macht Spaß!